Aktualności

Nieprawidłowe działania infrastruktury IT – 4 sygnały ostrzegawcze.

Mimo że poziom infrastruktury informatycznej w danej firmie lub organizacji może się znacząco różnić w zależności od wielkości, ograniczeń budżetowych i innych czynników, administratorzy bez względu na wielkość jednostki powinni zawsze być uwrażliwieni na sygnały alarmowe świadczące o tym, że ich systemy informatyczne mogą wkrótce ulec uszkodzeniu.

Być może codzienne komunikaty o aktualizacji systemów operacyjnych w Twojej firmie były regularnie odrzucane w ciągu ostatniego roku lub gdy serwerownia stała się nadmiernie eksploatowana i zatłoczona splątanymi kablami. Oba te zjawiska są oznakami zbliżającej się awarii systemu informatycznego.

Aby zapobiec kosztownym przestojom w pracy systemów informatycznych związanym z awariami (i nie tylko), które mogą powodować utratę przychodów, spadek produktywności pracowników i inne problemy, osoby odpowiedzialne muszą dysponować jasnym planem zarówno rozpoznawania znaków ostrzegawczych sygnalizujących zbliżającą się awarię systemu, jak i działań podejmowanych w przypadku jej zaistnienia.

Oto cztery sygnały ostrzegawcze wskazujące, że infrastruktura informatyczna, na której opierają się pracownicy, może wkrótce ulec awarii:

Regularne występowanie przestojów.

Jednym z najbardziej wyraźnych sygnałów świadczących o tym, że infrastruktura informatyczna organizacji jest na drodze do ostatecznej awarii, jest utrzymywanie się tzw. przestoju, w którym system informatyczny przestał działać lub stał się czasowo niedostępny dla jego użytkowników.

Przestoje w pracy systemów informatycznych mogą być spowodowane zarówno przez czynniki, którym można zapobiec, jak i te, których nie da się uniknąć. Osoby odpowiedzialne za zarządzanie infrastrukturą informatyczną muszą zadbać o opracowanie konkretnych planów, które zapewnią, że na przywrócenie normalnego działania nie trzeba będzie czekać długo, niezależnie od tego, jak skomplikowana jest przyczyna. Przestoje można ograniczyć do minimum, stosując odpowiednie zasady „higieny pracy” w sieci, takie jak ograniczanie uprawnień niektórych użytkowników, regularne tworzenie kopii zapasowych i zabezpieczanie danych oraz inne środki ostrożności. Według firmy Axence nVision infrastruktura IT na miarę XXI wieku może skorzystać na przykład z wykorzystania programowania i automatyzacji w rozwiązywaniu problemów związanych z przestojami w IT, zamiast polegać na przestarzałych i nieaktualnych systemach.

Spadek liczby użytkowników infrastruktury wewnętrznej na rzecz prywatnej alternatywy.

Każdy lubi czuć się swobodnie z technologią, z której korzysta, zwłaszcza gdy ma ona związek z jego codzienną pracą. W związku z tym infrastruktura informatyczna firmy, programy oraz urządzenia powinny być jak najbardziej dostępne i łatwe w użyciu dla pracowników. Jeśli pracownicy lub inne osoby, którym udzielono pozwolenia na dostęp do sieci informatycznej, podejmują kroki w celu uniknięcia korzystania z niej na rzecz własnych urządzeń, administrator powinien uznać, że coś jest nie tak – czy to wolna prędkość Internetu, czy przestarzały system komputerowy.

Idealnym przykładem może być korzystanie z prywatnych smartfonów i zewnętrznych hotspotów Wi-Fi, które niekoniecznie są przeznaczone do działania w ramach wewnętrznej infrastruktury informatycznej organizacji.

Wzrost liczby zgłoszeń do działu HelpDesk.

O ile zgłoszenia z prośbą o pomoc informatyczną są w pewnych sytuacjach powszechne – zwłaszcza wśród osób korzystających z infrastruktury IT po raz pierwszy – o tyle regularne zgłoszenia z prośbą o wsparcie w krótszych lub dłuższych okresach czasu są wskaźnikiem, że jeden lub kilka elementów systemu znajduje się na krawędzi załamania.

Szybkie, doraźne rozwiązania poważniejszych problemów nie są zalecane w żadnym przedsiębiorstwie, ponieważ z czasem będą utrudniać funkcjonowanie infrastruktury IT organizacji i jej użytkowników.

Widoczne fizyczne znaki ostrzegawcze i ograniczenia

Jeśli chcesz mieć pewność, że cały system informatyczny będzie działał prawidłowo, najważniejsza jest regularna konserwacja fizycznej infrastruktury informatycznej, na której system działa. Do sygnałów ostrzegawczych związanych z awarią fizycznej infrastruktury IT należy przegrzewanie się sprzętu lub jego głośniejsza praca niż jest to uważane za normalne, co oznacza, że problem nie jest związany z oprogramowaniem.

Osoby odpowiedzialne za zakup urządzeń i infrastruktury związanej z IT mogą tego uniknąć, kupując najnowsze dostępne produkty (takie jak smartfony lub sprzęt serwerowy), jeśli tylko jest to możliwe finansowo w ramach budżetu technologicznego. Tak zwana starsza infrastruktura jest szczególnie narażona na awarie i powinna być remontowana pod kątem bezpieczeństwa i niezawodności, zgodnie z potrzebami współczesnych użytkowników.

Firma ONEITS świadczy kompleksowe usługi w zakresie obszaru IT. Specjalizujemy się w Outsourcingu IT, doradzamy, administrujemy serwerami oraz dostarczamy usługi informatyczne.

Szukasz zaufanego partnera?
Zadzwoń lub napisz do nas.

Aktualności ONEITS

Nieprawidłowe działania infrastruktury IT – 4 sygnały ostrzegawcze.

Mimo że poziom infrastruktury informatycznej w danej firmie lub organizacji może się znacząco różnić w zależności od wielkości, ograniczeń budżetowych i innych czynników, administratorzy bez względu na wielkość jednostki powinni zawsze być uwrażliwieni na sygnały alarmowe świadczące o tym, że ich systemy informatyczne mogą wkrótce ulec uszkodzeniu. Być może codzienne komunikaty o aktualizacji systemów operacyjnych…

Zobacz więcej

Poznajmy nową wersję Axence nVision® 13

22 grudnia 2021 roku światło dzienne ujrzała najnowsza wersja oprogramowania Axence nVision opatrzona numerem 13. Sprawdźmy najważniejsze funkcje wprowadzone na potrzeby dyrektywy dotyczącej ochrony sygnalistów która weszła w życie 17 grudnia 2021 r.

Zobacz więcej